15 Ocak 2011 Cumartesi

Abdülhamid "Muazzam Bir Eser İsterim" Deyince Bugünkü Haydarpaşa Garı'nı İnşa Ettiler


Haydarpaşa İstasyonu'nun demiryollarının merkezi olması, 1872'ye kadar uzanır. Gar, bu tarihte İzmit'e kadar götürülmesi planlanan Anadolu demiryollarının başlangıç noktası olarak tasarlanmış, ancak Osmanlı Devleti ekonomik ve teknik yetersizlik yüzünden hattı işletememeiş ve kullanım hakkını bir İngiliz şirketine kiralamıştı.

İngiliz şirketi, hattı ilk başta Adapazarı'na, ardından da Ankara'ya kadar uzatma talebinde bulunduysa da, gerekli izni alamadı. Kısa süre devreye giren Almanlar ise, hattın işletme hakkını dönemin siyasi dengelerini de kullanarak ele geçirdiler. Deutsche Bank ile anlaşmaya varan Alfred von Kaulla adlı müteşebbis, ilk hattın İzmit'e kadar uzatılması için, 1892'ye gelindiğinde de Ankara'ya kadar ilerlemesi için hükümetten gerekli izinleri almayı başardı.

Demiryolu hattının kısa sürede işlerlik kazanması ve iskele vasıtasıyla Anadolu yakasına bağlanmasının ardından ek hizmet binalarının yapılması gündeme geldi. Bu amaçla yeni bir rıhtım binasının yanısıra, gümrük dairesi, polis karakolu ve antrepoların yapımına girişildi. Ancak, Sultan II. Abdülhamid, inşaat faaliyetlerini yeterince görkemli bulmadı.

Hükümdar, doğuya uzanan hattın merkezi konumundaki bu mevkide abidevi bir yapı görmek istiyordu. Bu isteğin etkisiyle 1906'nın 30 Mayıs'nda garın yapımına başlanmış ve 1908'in 19 Ağustos'unda Sultan'ın istediği görkemli bina ortaya çıkmıştı.

Kaynak: HaberTürk Tarih (Sayı:31 - 26.12.2010)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder